ZÁSADNÍ INFORMACE O ZÁVODU

PODĚKOVÁNÍ Z TŘEBOŇSKÉHO DOMOVA DŮCHODCŮ

TOTO NÁS FAKT DOJALO! Hřejivé poděkování z TŘEBOŇSKÉHO DOMOVA DŮCHODCŮ.
Všechny ty starosti s přípravou závodu stojí za to.
Posuďte sami, toto nám přišlo:

Milý Třeboňský maratone,

CIRKUS k nám do Třeboně nikde nepřijede. Jsme malé městečko.

Proto jsme moc rádi, že se tady zase poběží PŮL/MARATON.

Váš závod je pro klienty našeho domova důchodců ještě lepší podívaná než cirkus. Při pohledu na maratonce v cíli se i naši devadesátníci cítí silní a křepcí.

Náš nejstarší, 102-letý Olda, mi loni radostně sděloval, že odpoledne po maratonu zažíl, co se mu už dlouho nestalo: v parku u náměstí předešel několik „tragických, mátožných postav“, jak řekl.

Už se na vás opět těšíme!

Rosťa, Domov důchodů Třeboň

DVAKRÁT MĚŘ, JEDNOU BĚŽ

Jistota je jistota,zdravíme z Třeboně. Certifikát na maratonskou i půlmaratonskou trasu potvrzen.

(A že to dá fušku,obejit s pásmem takových kilometrů!)

PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA NA ZÁVOD: CO KDYŽ BUDU POSLEDNÍ?

V předchozím díle jsme se připravovali na vítězství, teď se podíváme na pravděpodobnější situaci.

Nejprve je potřeba jasně říct, že ti, kdo doběhnou poslední podali OBJEKTIVNĚ daleko větší výkon, než vítěz závodu. Takže:

1) Běžel(a) jsi půl/maraton nejdéle ze všech, pravděpodobně i 2x déle než vítěz. Co je těžší: 6-hodinový nebo tříhodinový běh? Máš za sebou dvakrát větší výkon než vítěz.

2) Běžel jsi půl/maraton s podstatně větší tělesnou „zátěží“ než vítěz. Typický vítěz maratonu váží asi tak 66 kg a vítězka 47 kg. Ty máš možná o půlku více. Je těžší přemístit na půl/maratonskou vzdálenost 66 nebo 99 kilo?

3) Vítěz maratonu potká občerstvovačku každých 25 minut. Ty jsi měl(a) občerstvovačky od sebe vzdálené třičtvrtě hodiny. A je možné, že už byly dokonce sbalené anebo přinejmenším byly vyjezeny ty nejlepší kousky.

OBJEKTIVNĚ jsi tedy podal(a) trojnásobně větší výkon než vítězové závodu. Jejich vítězství je jen formální a ty víš, kdo je opravdovým hrdinou dne! Užij si to!

V dalších dílech seriálu o psychické přípravě se naučíme:

– Jak si zvolit kategorii, ve které vyhraju

– 10 nejlepších výmluv, proč jsem běžel(a) tak pomalu

– Co dělat, když zjistíš, že jsi první

PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA NA ZÁVOD: CO KDYŽ VYHRAJEŠ?

Pokud jsi dobře trénoval(a), je zde jistá šance, že závod vyhraješ. Na takovou situaci je nutné se předem psychicky připravit. Představ si, že běžíš, běžíš a najednou zjistíš, že PŘED TEBOU UŽ NIKDO NENÍ.

Ale než začneš jásat, polož si tyto otázky:

1) Nekoná se závod až zítra?

2) Neběžím trať v protisměru?

3) Nezabloudil jsem?

4) Nejsou závodníci o dvě hlavy menší? (pokud ano, přišel jsi omylem na start dětských závodů)

5) Nejsem spíše poslední a před sebou nikoho nevidím, protože už jsou všichni dávno v cíli?

VYŠETŘENÍ IQ NA TŘEBOŇSKÉM PŮL / MARATONU

Přednosta psychiatrické kliniky v Bohnycích Mudr. Jan Maňásek PhD. se na nás obrátil s prosbou o pomoc při provádění vědeckého výzkumu mezi maratonci a půlmaratonci. Tento výzkum hledá odpověď na závažnou otázku, o které se v odborných kruzích vede vášnivá debata a experti dosud nedokázali najít odpověď. Tato otázka podle zní: „Proč to dělají?“

V rámci výzkumu budou na náměstí v Třeboni připraveny testovací IQ budky. V nich si, prosím, proveďte samotest IQ a to před závodem a po jeho dokončení.

Testování IQ maratonských a půlmaratonských běžců ověří hypotézu vědců z univerzity v Humpolci. Ti předpovídají, že testy IQ odhalí výrazně podprůměrné až nulové hodnoty v kategoriích „Racionální uvažování“, „Všeobecná inteligence (tzv. selský rozum)“ a „Schopnost provádět smysluplné věci“.

Testování IQ po závodě pak má potvrdit teorii, že bezprostředně po dokončení půl / maratonu na krátkou dobu IQ běžce prudce stoupne a to do té míry, že mozek vše racionálně vyhodnotí a vydá pokyn, který mnoho běžců v cíli dokonce vysloví: „Tohle už nikdy nepoběžím.“

Podle dosavadních výzkumů dr. Maňáska se však IQ maratonského a půlmaratonského běžce brzy vrátí na původní, tj. značně pokleslou, úroveň, což se projevuje tím, že přibližně 2-3 dny po závodě již běžec opět prohlíží termínovku závodů na SvetBehu.cz a není-li včas léčen, začíná opět trénovat.

MARATON NEBO SEX?

Kluk a holka.

Vzrušením jsou bez sebe.

Na tento den dlouho čekali.

V žilách jim vřou hormony.

Tep se jim zvyšuje, srdce bije jako zvon.

Oba jsou už značně zpocení.

Dýchají rychle a zhluboka.

Jen občas jeden z nich zašeptá.

„Tohle je na mně moc rychle. Zkouším to poprvé.“

„Doufám, že to zvládnem za tři hodiny.“

„Já jsem se ničím nenamazal a dře mě to.“

„Jsem ráda, že jsi tu se mnou. Samotnou by mě to tak nebavilo.“

„To bolí.“

„Už to nemůžu vydržet.“

„Nezastavuj, nezastavuj, už to bude.“

„Jsem hotový.“

„Napoprvé jsi byl dost dobrý.“

Tento rozhovor proběhl:

1)     V posteli při sexu
2)     Při Třeboňském maratonu

PRAVIDLA TŘEBOŇSKÉHO MARATONU
ANEB
PŘIKAZUJE A ZAKAZUJ SE

  1. Zakazuje se předbíhat pořadatele a sponzory závodu.
  2. Odpadky vyhazujte, když se nikdo nedívá. Igelitové pytlíky na hladinách třeboňských rybníků plavou, ale tuby od energetických gelů se obvykle potopí.
  3. Maximálně 3 minuty v kadibudce! Běžte si laskavě trůnit jinam!
  4. Trasu závodu je povoleno proběhnout jen jednou. Pokud budete přistiženi, že běžíte druhé kolo, zaplatíte druhé startovné s přirážkou.
  5. Na začátku občerstvovačky si vyzvedněte pořadový lístek a na světelné tabuli sledujte, kdy na vás přijde řada.
  6. Gumicuky nepatří do povolené výbavy.
  7. Pokud plánujete během závodu rybařit, je potřeba zakoupit u pořadatele rybářský lístek.
  8. Start osob mladších 15 let a osob s omezenou svéprávností jen po předložení písemného souhlasu zákonného zástupce. U maratonských běžců předpokládáme omezenou svéprávnost automaticky.
  9. Pro jistotu ještě jednou: nepředbíhat pořadatele a sponzory závodu.

STÍŽNOST ZVEŘEJNĚNÁ V POMLOUVAČSKÉM PLÁTKU SVĚT BĚHU!

Vážená redakce,

chtěl bych vám adresovat důraznou stížnost na pořadatele Třeboňského maratonu a půlmaratonu. Nechápu, jak jim Český atletický svaz mohl dát ocenění „nejlepší běžecká akce roku“. Tento rádoby profesionální závod se dopouští vědomého klamání.

V emailu, který jsem dostal od pořadatelů, se doslova psalo: „Doprovodný program: tetování značek Salomon a Compressport. Zdarma před nebo i během závodu.

Díky tomu jsem se na závod přihlásil. Mám za sebou již řadu maratonů a proto hledám něco více. Běžet maraton a přitom si nechat dělat tetování mi přišlo jako to pravé. A protože nemám dost peněz na nákup kompresních podkolenek jako elitní běžci, chtěl jsem si aspoň nechat udělat na lýtku kérku s logem Compressportu.

Jenže ve skutečnosti se k tetování neměli ani na stánku Compressportu ani Salomonu. Místo toho mi nabídli trapnou nálepku „Uběhnu 42 km“, která na lýtku držela jen týden a to jsem se schválně nemyl.

Třeboňský maraton nikdy více!

Váš věrný čtenář

CO2 NEUTRÁLNÍ PŮL / MARATON: JAK KOMPENZOVAT EMISE CO2, KTERÉ VYPUSTÍTE BĚHEM PŮL / MARATONU

Pokud běžíte, logicky spotřebujete více kyslíku a vypouštíte více CO2, než kdybyste leželi na gauči. Navíc spotřebujete nadměrné množství energie, kterou musíte doplnit jídlem. Výroba potravin zatěžuje značně životní prostředí.
Tu ne-ekologičnost běhu by měli běžci kompenzovat podobně jako letecké společnosti sází stromy.

Vyberte si jednu z možností, jak to udělat:

  • 4 hodiny zadržte dech.
  • 4 dny držte půst.
  • 4 týdny ležte na gauči, hýbejte se minimálně a hlavně nikam nechoďte. V práci nebo ve škole oznamte, že to je váš příspěvek ke Green Dealu vyhlášenému EU, to by mělo zabrat.
  • 4 měsíce se pohybujte veeeelmi pomalu. Rychlý pohyb znamená více CO2, proto svou maratonskou emisi CO2 kompenzujte pomalejším pohybem jindy.

VÝSLEDKY VÝZKUMU IQ BĚŽCŮ

Na žádost přednosty psychiatrické kliniky v Bohnicích PhDr. Josefa Mecha PhD. provedli pořadatelé Třeboňského maratonu testování IQ běžců.

Cílem bylo najít odpověď na vědci dosud nezodpovězenou otázku „Proč to dělají?“.

Dále měla být otestována teorie výzkumného týmu z Univerzity v Humpolci. Podle ní mají maratonští běžci všeobecně nízké IQ. To je dle vědců zjevné samo o sobě, neboť žádný rozumně uvažující člověk si bezdůvodně nezpůsobuje hodiny utrpení a bolesti a pokud už to jednou udělá, tak to aspoň už nikdy neopakuje.

Výzkumníci ale chtěli ověřit domněnku, že bezprostředně po dokončení maratonu IQ běžce prudce stoupne, běžec tzv. „dostane rozum“ a projevuje se to jeho výroky jako „Tohle bylo naposled. Nic takového už nikdy nepoběžím.“. Nicméně tyto záblesky inteligence rychle pominou a 99% maratonců již do 24 hodin upadne do původního iracionálního stavu, což je projevuje tím, že si začnou prohlížet termínovku dalších závodů na SvetBehu.cz.

Testování IQ na Třeboňském maratonu tyto úvahy potvrdilo jen zčásti: zjistilo se, že zhruba u poloviny maratonců nedojde ani k onomu krátkodobému zvýšení IQ těsně po doběhu. Mnozí z nich dokonce tvrdili, že to bylo super a že se těší na další ročník.

Typický byl případ běžce Milana R., jemuž IQ  v cíli maratonu kleslo pod měřitelnou úroveň a manželka ho musela znovu učit velkou násobilku. Tento závodník mentálně skončil na čísle 42 a na všechny početní příklady obsažené v IQ testu odpovídal takto:

  • 6+4 = 42,2
  • 1380 : 2 = 42,2
  • Hlavní město Francie – 42,2

A jak je to s IQ půlmaratonců?

Ve zkratce řečeno: IQ půlmaratonců je poloviční oproti IQ maratonců.

Když už se přece někdo bezdůvodně a bez odměny celé měsíce trápí, tak pořád je moudřejší, když pak běží aspoň maraton a nejen jeho půlku.

PhDr. Mech k tomu dodává: „Naše výzkumy naznačují, že IQ půlmaratonců je tak nízké, že nestačí na dokončení maratonu. Půlmaratonci totiž i jednoduché intelektuální výkony jako držet se trasy závodu a běžet po ní správným směrem dokážou vykonávat jen 21 kilometrů a ne více.“

JE PRAVDA, ŽE PŘI BĚHÁNÍ POSKAKUJE MOZEK V HLAVĚ A ŠKODÍ MU TO?

Ptá se Martin M. Kyška, Rašplovice.

NAŠE ODPOVĚĎ: Samozřejmě. Proč myslíš, že se běžecké boty dělají s tlumením? Mozek není k lebce přilepený a když s hlavou při běhu tisíckrát zaštěrkáš, je jasné, že se mozek uvolní a začne poskakovat. To je pravý důvod toho, proč se boty dělají tlumením, které jinak běžce jen brzdí  a snižuje jeho stabilitu.

Na druhou stranu existují studie, které tvrdí, že poskakování mozku v hlavě způsobené běháním je výhoda. Mozek se setřepává, stává se více kompaktní a v lebce se tak vytvoří volné místo, do kterého se postupně rozrostou další mozkové buňky. O ty je běžec obohacen a stává se tak chytřejší než jeho okolí. Já sám na sobě tento jev pozoruji a vsadím se, že to odpovídá osobní zkušenosti každého běžce, který toto čte.

CO MOHOU BĚŽCI UDĚLAT, ABY PŘISPĚLI K ZÁCHRANĚ SVĚTA PŘED EKOLOGICKOU KATASTROFOU?

Ptá se Mirka Pevná, Praha 1.

NAŠE ODPOVĚĎ: S touto otázkou jsem si nevěděl rady a tak jsem požádal o pomoc Gretu.
Jestli jsem to pochopil správně, tak je to takto:

Lidstvo je na pokraji ekologické katastrofy způsobené nadměrnou spotřebou ropy, uhlí a ostatních přírodních zdrojů.

A co je běh? Z ekologického pohledu je to jen plýtvání energie. Tu berou běžci z jídla a k výrobě jídla je potřeba polí a pastvin. Čím více běháte, tím více energie (zbytečně!) spotřebujete, protože tím více jídla je potřeba (zbytečně!) vyrobit a tím více lesů a pralesů je potřeba vymýtit.

Běžci tím způsobují vymírání vzácných živočichů. Každý kilometr navíc = více emisí CO2. Každý uběhnutý půlmaraton = jedna mrtvá pralesnička mechotvorná (to je žabka). Každý maraton = jeden uhynulý lalásek polétavý (to je motýl).

Než bude směrnicí EU běhání jako neekologické zakázáno nebo alespoň zdaněno, držte se alespoň těchto pravidel, které zajistí, že spotřebujete méně energie a snížíte svou ekologickou stopu:

  1. Běhejte pomalu.
  2. Běhejte jen z kopce.
  3. Přidejte se k výzvě „Posadíme Česko“, jejímž cílem je odradit všechny od běhání i jiného pohybu.

RADÍME NAŠIM ZÁVODNÍKŮM

Marek Spencer, Praha: Pracuju v obchodním centru Chodov a během polední přestávky si vždycky vyběhnu 10x schody do 4. patra. Cítím se přitom svěže a rychle, ale nevidím žádné zlepšení, když pak normálně běhám kopce v lese. Proč?
NAŠE ODPOVĚĎ: Protože ty schody v OC Chodov jsou jezdící schody.

Kipchoge Kiplagat, Eldoret, Keňa: Měsíčně naběhám 500 km v nadmořské výšce 2000m, nic jiného nedělám, jen běhám. Váhu si držím na optimálních 51 kg. Obvyklá denní tréninková dávka je 20x kilometr za 2:50 s meziklusem kilometr za 3:30. Osobák na maraton mám ale pořád jen 2:04:27. Co mám dělat?

NAŠE ODPOVĚĎ: Provokatére hnusný!

Alena Chomáčková, Brno:  Chtěla bych běhat závody s pejskem, ale nevím, jestli je na to Rafánek (tak se ten můj mufánek jmenuje) vhodný. Musím ho celou cestu doslova táhnout na vodítku za sebou nebo nést. Na občerstvovačce, místo aby se vrhnul k mističce, jen bez hnutí stojí a zírá strnule dopředu. Bojím se, že mi dává najevo, že se mu to běhání nelíbí. Karbanátků, které mu připravuju sebou, se ani nedotkne a po závodě je tak unavený, že jen tak nehybně leží s nožkama vystrčenýma nahoru.

NAŠE ODPOVĚĎ:  Je mi to líto, ale váš pejsek už pravděpodobně nežije. Jestli se ale takto chová od doby, kdy jste ho koupila, tak je nejspíše vycpaný. Také doporučuji podívat se, jestli nemá na bříšku přišitou visačku s nápisem „Made in China“. A jestli vám říkali, že obchod „Bambule“ je zverimex, tak to vám lhali.

NEJTAJNĚJŠÍ TAJEMNSTVÍ RYCHLÉHO BĚHU

Toto je zásadní příspěvek k nekončící debatě o tom, zda jsou efektivnější takový nebo makový tréninkový plán, výživa, regenerace či vybavení.

Řekl jsem si:

50% úspěchu běžce závisí na psychice. Je to v hlavě, to ví všichni ostřílení matadoři.
Půlku běžeckého výkonu dělá správná strava, prozradili mi jiní zkušení borci.
Polovina dobrého běžeckého výsledku tkví v důkladné regeneraci, přísahají přední trenéři.
Půlku rozdílu mezi zlatým a stříbrným medailistou dělá kvalitní vybavení, hlásají reklamní letáky.

To jsou hned čtyři poloviny úspěchu. Rozhodl jsem se nenechat nic náhodě, řídit se radami moudrých a zajistit si dosažení cíle rovnou na 200% procent.

Každodenně jsem dobře snídal a obědval, úzkostlivě odpočíval v sauně a vířivce a posiloval psychiku tím, že jsem se při regenerační masáži po vydatné večeři soustředil neusnout. Samozřejmě jsem si koupil to nejlepší vybavení. A občas jsem chodil běhat.

Ale pokrok nebyl takový, jak jsem si představoval. V místním krosu jsem neoslnil, ale předběhl mně i chlapík, který místo masáží a salátu s quinoou chodí na pivo. A navíc měl bavlněné (!!) tričko bez funkční nano-clima-light membrány. Nevěděl jsem, co dělám špatně. Pracoval jsem přece na psychice, dobře se stravoval, hodně regeneroval a závodil v těch nejlepších trenkách, které „vrací energii“.

Tak kde je kruci chyba?

Pak jsem šel zas jednou běhat a můj syn, prvňák, jel se mnou na kole, chvíli se díval a pak prohlásil:

„Tati, ale ty vůbec nemakáš!“

PŘELOŽENO Z BĚŽECKÉHO ČASOPISU PRO KEŇANY

Víte, že v Keni vychází taky běžecký časopis? Jmenuje se ndizi ya maembe, což ve svahilštině znamená překvapivě „Svět běhu“ (kdo nevěří, dejte si to do google překladače).

V minulém čísle vyšel zajímavý článek pro keňské běžce, který se svolením autora v plném znění přetiskujeme:

Jak uběhnout maraton za 4 hodiny: návod pro Keňany

Pokud chceš uběhnout maraton za 4 hodiny, musíš se na to pořádně připravit. Být na trase tak dlouho je zdlouhavé a nudné a je to opravdu něco jiného, než když běžíš maraton jako obvykle za 2:15. Udržet nohy v pomalém tempu, zkrátit krok … to je opravdu těžká výzva.

S přípravou je proto potřeba začít nejlépe 6 měsíců předem. V prvé řadě musíš přibrat kila, tedy hodně jíst, a vzdát se veškerého pohybu. Nabírání nadváhy není nic snadného. Pomoct může taky nějaké vleklé zranění.

Zde je několik rad, jak se chovat v samotném závodě:

  • Při takto pomalém běhu hrozí usnutí, nastav si proto raději v hodinkách budík na každých 15 minut.
  • Poběžíš tak hrozně pomalu, že se můžeš snadno nachladit a tak se dobře obleč. Tepláky a mikina jsou nutnost i v létě. Pokud je pod 20 stupňů, vezmi si i kulicha.
  • Využívej všech občerstvovaček. Na každé zůstaň klidně 5 minut, aspoň zabiješ nějaký čas.
  • Před závodem buď vůbec nejez nebo se pořádně nacpi hned před startem. V podstatě cokoliv ti pomůže zpomalit je dobré.
  • Na toto maratonské tempo se ti nejvíce budou hodit sandály nebo gumáky.
  • Pokud všechny tyto přípravy na zpomalení nestačí a pořád máš tendenci běžet pod 3 hodiny, nezbývá než si sbalit batoh, každé kilo navíc tě zpomalí o cca 5 minut.

Zbývá poslední otázka: proč běžet maraton za 4 hodiny, když ho všichni v tvé vesnici běhají za 2 a půl? Upřímně nevím, ale byl jsem v Evropě a tam takhle běhají maraton tisíce lidí, tváří se u toho blaženě a všude o tom pak mluví, tak v tom je asi nějaké skryté kouzlo.

Kipchoge Kiplagat

SKANDÁL: BĚŽCI SE ZTRATILI NA MARATONU – ČTĚTE ZDE


Web spravuje Webklient.cz